tiistaina, tammikuuta 29, 2008

Maailman melkein seitsemän ihmettä

...eli mitä ranskalaiset jaksavat kummastella kerta toisensa jälkeen.

Minä olen ihmetellyt paljon. Sekä hiljaa pienessä päässäni, että julkisesti täällä Melkein Rajalla.
Annettakoon siis ranskalaisillekin tilaisuus ihmetellä:


5) ...sitä, että Suomessa ei aina ole kylmä. Äärimmäisen läpikulutettu ja silti niin tosi ihmettelyn aihe. "Mitä, onko teillä kesällä siis ihan niinku t-paitakelejä?" Samaan sarjaan kuuluu suuresti inhoamani ah-niin-vitsikäs "eihän sulla voi olla kylmä!" -heitto.
Kyllä, minulla voi olla kylmä. En ole yli-ihminen ja chez nous en Finlande kylmä ei ole märkää ja vaatteiden alle menevää.

4) ...lapasia. Ilmeisesti lapset kädessä ei voi tehdä mitään. Ei, koska eihän siinä ole kaikki sormet vapaina kuten käsineissä. Ei, vaikka kuinka yrittäisi selittää, että pyörällä ajaminen nyt vaan on lämpimänpää lapaset käsissä. Vielä oudompi ilmestus ovat korvaläpät, mutta niistä kerroinkin jo aiemmin.

3) ...polkupyörän jalkajarruja. Minulla on. Saksalainen pyörä ilmeisesti. Ooooh, sehän on kumma!

2) ...suolaista aamupalaa. Suomessa on aina välillä kuullut "yyh eihän aamulla voi syödä mitään makeaa" -lausahduksen. Täällä se muuttuu muotoon "eihän aamulla voi syödä mitään suolaista!" Tavat ovat tosiasioita tiukemmassa, ja annettakoon ranskalaisten kiltisti purra patonkinsa marmelaadin tai Nutellan kanssa.

Lopuksi vielä se suurin ihme:

1) ...leipäkone! Minulla on leipäkone. Kun puhun asiasta paikallisten seurassa, 90% kanssakeskustelijoistani olettaa minun puhuvan leivänpaahtimesta. Naaan, machine à pain. Pain niinku leipä ja machine niinku kone. Machine qui fait du pain, kone joka tekee leipää. Jossain vaihessa sitten tapahtuu valaistuminen: "Oh! En olekaan tiennyt että sellaisia on olemassa!"
Ja minä kun olen luullut, että leipäkone on ihan tavanomainen kodinkone.

Mutta tunsinpa aikoinani italialaisen, joka 23 ikävuodestaan huolimatta ei ollut koskaan nähnyt sähköistä kahvinkeitintä. Mutta se onkin sitten tarina erikseen...


kuva täältä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti