perjantaina, elokuuta 22, 2008

I believe I can fly

Yyh. Tiedänhän minä, että tilastollisesti minulla on selkeästi suurempi todennäköisuus heretä hengittämästä kotonani tai autobaanalla kuin lentokoneessa. Silti nuo Madridin turman kaltaiset uutiset eivät suorastaan ilahduta. Minä olin jo kauhuissani paluumatkalla viikko takaperin, kun koko matkan oli melkoisen reipasta turbulenssia: "Jos minä keskityn oikein huolellisesti tähän kahvikupilliseeni, saatan saada sen juoduksi läikyttämättä päälleni, ja lisäksi saan jotain muuta ajateltavaa kuin 'Tää tippuu, tää tippuu'..."

Niinkuin Gad Elmaleh sketsissään totesi: "Jos kerran lentomatkustaminen on niin turvallista, niin minkä pirun takia liikkeelle lähdetään terminaalista?" (Sivumennen sanoen, Gad kuuluu niihin harvoihin stand up -koomikkoihin jotka ovat mielestäni oikeasti hauskoja.)


Oikeastaan voisikin ottaa ekologista itseään niskasta kiinni, ja mennä seuraavan kerran Suomeen jollain junalla tai auto-lautta-yhsitelmällä. On vain vallan harmillista, että moiset keinot on tehty kovin vaikeiksi ja kalliiksi. Interraillippu maksaisi kolmanneksen enemmän kuin lentolippu. Myöskään bensa ei ole ilmaista, lauttamatkasta tai auton vuokraamisesta puhumattakaan.

Ja sitäpaitsi, olisin kauhuissani myös siitä tiedosta, että allani on kymmeniä metrejä Itämerta.

Eli, jos kerran haluttaisiin ratkoa ympäristöongelmia, junamatkustuksesta pitäisi tehdä puoli-ilmaista. Köyhä opiskelija tekee usein matkustus- (ja muut) ratkaisunsa lompakon perusteella, ja valitettavasti lentäminen tulee vallan monesti halvimmaksi näin Euroopan mittakaavassa.


Ihmisillä on monesti se käsitys, että bussi- ja junamatkailu tulee selkeästi lentomatkailua halvemmaksi. Ehkä näin onkin, jos matkustaa lomallaan useamman välin, esim. reilatessa. Yksittäisillä parin-kolmentuhannen kilometrin matkoilla ei pidä ollenkaan paikkaansa. Muistan katselleeni, että Eurolinesin bussi, joka kulkisi Saksan Karlsruhesta Tallinnaan puolitoista vuorokautta, maksaisi nuorisohinnalla siinä 170 euroa per suunta. Sitten vielä Tallinnasta lammikon yli Suomeen. Minun bussi-lentokoneyhdistelmäni Frankfurtin kautta maksoi 230 euroa menopaluu.

Löydä siitä sitten porkkana lentomatkailun vähentämiseen...

Mutta ehkä ensi kerralla. Jos on loma-aikaa ja innostusta, reilaaminen Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen on ehdottomasti toteutuskelpoinen idea. Vielä ei edes ole lapsia joita pitäisi raahata mukana.

[kuva]

10 kommenttia:

  1. ihanan pörheltävä postaus. Toi terminaali-vitsi oli hauska.

    ja on totta että lentomatkustamisen vähentämiseen ei tosiaan kannusteta. Tai yksityisautoilun. Jos nyt miettii ihan vaikka kotoisen VR:n hintoja. Viimeistään jos on yhtä henkeä enemmän porukkaa niin kannattaa ottaa auto. Onneksi opiskelijahinnat on sentään ihan ok.

    VastaaPoista
  2. Tuo on niin totta... Ekologinen jos haluaa olla, niin saa kyllä repiä hiuksiaan matkaa suunnitellessa. Varsinkin junalippujen hinnat harmittaa. Helsingistä on halvempaa mennä Tukholmaan laivalla kuin Rovaniemelle junalla, mikä on mielestäni epäreiluuksien epäreiluus, varsinkin kun paras ystäväni asuu Lapissa. Ja monethan menevät Helsingistä Lappiinkin lentokoneella, kun se ei ole junaa paljoa kalliimpi.

    Onneksi noitten onnettomuusjuttujen aiheuttama hienoinen kauhu estää lentelemästä turhaan, huh.

    VastaaPoista
  3. Jeh, hyödy ihmeessä kaikesta mahdollisesta kun vielä voit. Lasten kanssa matkustaminen onkin sitten jo hikistä työtä eikä siinä turhia mutkia viitsi tehdä.

    VastaaPoista
  4. Suomessa tosiaan on kallista matkustaa junalla. Onneksi meillä oli kolmen päivän interrailliput, joilla sitten matkustettiin ainakin kuutena päivänä ;D
    Mutta tulee se täälläkin autoa kalliimmaksi jos tosiaan on se vähintään neljä henkeä.

    sirokko, Kiitos kannustuksesta :-/ uskaltaakohan niitä hankkiakaan..?

    VastaaPoista
  5. Täällä keskellä Eurooppaa suhatessa taas toi junatsydeemi pelittää musta huomattavasti paremmin kuin lennot. Esim Lausannesta juna vie suoraan Pariisin ytimeen eikä tarvitse käyttää aikaa lentokentillä haukotteluun. Yllättävän useinhan vertaillaan vain sitä lentoaikaa muihin matkustusvaihtoehtoihin, vaikka päälle tulee matkat kentälle/veks ja se pakollinen kenttärumba. Mielummin luen häiriintymättä kirjaa junassa senkin ajan.

    Vaan jos Pohjolaan asti mielii, hommasta tulee heti hankalaa ja hirvittävän hintaista, kuten totesit. Mä luottavaisena odottelen, että joku ratkaisee epäkohdan seuraavan 10 vuoden sisään... anyone?

    VastaaPoista
  6. Ginger,
    tosiaan, Keski-Euroopassa homma hoituu... jokseenkin, ainakin jos ei tarvitse hinnasta välittää. Rajoja on helppo ylittää ja rautatieverkko on kattava. Mutta ei ilmainen. Vähänkään pidemmällä välillä jopa Manner-Euroopassa lentokone kestää hintavertailun.

    Valitettavasti.

    VastaaPoista
  7. Voin kyllä suositella Tanska-Ruotsi-reilireissua, mutta en heikkohermoisille ;) Oikeasti, hirmu kivaa oli. Se lauttamatka on vaan niiiiin tappavan tylsä.

    VastaaPoista
  8. Mut siellähän voi pelata laivanupotusta, eiks jee? :)

    VastaaPoista
  9. Olen hyvinkin eko-ihminen, mutta...Kun sen yhden kerran pääsen Suomeen, niin maksan enemmän ja tuhoan vaikka luontoa, jotta pääsen saman päivän aikana perille. Aikani on kallista nääs ja mieluummin vietän puolestatoista kuukaudesta kaiken mahdollisimman ajan perheen ja ystävien kanssa suomessa kuin viikon matkalla...

    VastaaPoista
  10. Monilla motivaatio lentämiseen on aivan sama. "Ehtii olla pidempään perillä".

    VastaaPoista