perjantaina, huhtikuuta 18, 2008

Kadonnutta aikataulua etsimässä

Mikä on ihmisen pahin vihollinen?

Itikka?
Demari?
Hämähäkki?
Työvoimatoimisto?
Hammaslääkäri?

Kaikki hyviä arvauksia, mutta minun listallani ykköseksi pääsee
SCNF:n (Ranskan valtion rautatielaitoksen) nettisivut.

Oikeasti, luulisi että miljardituloksilla (ja voitoilla tänä vuonna) yhtiöllä olisi varaa palkata oikeasti osaava webbi-tiimi tekemään oikeasti toimivat sivut. Mutta ei. Uudistuksia tehdään vuoden välein... ja vuoden välein joudun toteamaan, ettei se vieläkään toimi.

Ai miten niin "ei toimi"? Saanko listata? Tai listaan kumminkin, vaikka ette haluaisikaan, kun kerran jo aloitin.

YKSI: Juna-aikataulut sivuilla ovat melkoisen peruspalvelu ihmiselle, joka junalla joutuu kulkemaan. Mutta jo peruskäytettävyys ontuu. Sivuilla on niin paljon ylimääräistä härpäkettä, flässiä ja animaatiota, että vanhempi selain ja hidas yhteys tekevät käyttämisesta takuuvarmasti miltei mahdotonta. Liikaa kaikkea

KAKSI: Edellämainitusta johtuen, välillä joutuu melkein omistamaan kristallipallon tietääkseen mistäkannattaa klikata löytääkseen haluamansa informaation.

KOLME: Sitten päästään niihin ihan oikeisiin epäloogisuuksiin ja bugeihin.
Aloitetaan nyt vaikka siitä, että sivut eivät löydä vähänkään kummallisempia yhteyksiä, tai useammalla vaihdolla. Vaikka olisi kuinka varma siitä, että kohde- ja lähtökaupungissa on juna-asema, niin silti tarjotaan Eioota.
(Kuvat suurenevat klikkaamalla)



Nettisivu myös ehdottaa mitä oudoimpia yhteyksiä.
Miltä kuulostaisi esim. matka Strasbourgista Nancyyn Pariisin kautta?
Niille, jotka eivät Ranskan maantietoa tunne, havainnollistettakoon moista epälogiikkaa seuraavan kuvan avulla:



Noh, onhan tuossakin. Satunnaisen matkaajan kannalta vielä ikävämpiä ovat ne tilanteet, joissa ei edes tiedä tulleensa huijatuksi. Otetaanpa esimerkiksi vaikka sellainen tilanne, jossa haluaisin mennä Nancysta Bar-sur-Aube -nimiseen kaupunkiin. (En tiedä miksi, mutta nyt kuitenkin.)
SNCF:n mukaan ainoa yhteys on seuraava:


Kivaa. Kaksi vaihtoa ja viisi ja puoli tuntia pikkuratoja pitkin. Sopii mainiosti budjettimatkaajalle. Se, mitä sivu EI kerro, on, että määrittelemällä hakuehdoksi "Haluaisin tällä kertaa kiertää Pariisin kautta, kiitos", matka-aika puolittuu:


Hinta on toki kovempi, mutta voisin kuvitella monen palkansaajan maksavan mukavuudesta... ja siitä että voi valita useamman kuin yhden yhteysvuoron.


NELJÄ: Ei liity suorastaan nettisivuihin, mutta tämä ulkosuomalainen ei vain voi käsittää es-en-see-effän hinnoittelupolitiikkaa. Millä logiikalla matka Pariisista Müncheniin voi maksaa aikuiselta ilman alennuskortteja mitä tahansa 39 ja 129 euron väliltä??



Jos ei olisi pakko käyttää junaa suhteellisen usein, äänestäisin kyllä jaloillani moista valtionyhtiötä vastaan. Jo nykyäänkin äänestän hiirelläni, ja vähänkään monimutkaisemmissa aikataulukyselyissä klikkaan Deutsche Bahnin sivuille. Käyttö onnistuu myös englanniksi, ja sivut sisältävät kattavimman tällä hetkellä netissä olevan aikataulupalvelun Euroopan junayhteyksistä.
Menit sitten Bar-sur-Aubeen, Zürichiin tai Napoliin.

Voisin sanoa, että homma toimii kuin junan vessa.

4 kommenttia:

  1. Ahaa, sina olet stazzy!
    Olen joskus taalla kaynytkin. Pitaapa lukea tarkemmin.

    VastaaPoista
  2. Juu se saksalainen VR:n vastine on kyllä jokaisen Euroopassa junalla matkailevan paras kaveri. SInne vaan suoraan aina, liput pitää sitten tosin kyllä ostaa siltä paikalliselta firmalta.

    VastaaPoista
  3. Kyllä DB ilmeisesti jopa myy kv-lippuja, ainkin sellaisiin juniin jotka lähtevät/ päätyvät Saksaan.

    VastaaPoista